Doorgaan naar hoofdcontent

Breisels & Mijmers...

... een blogpost over lang geleden geleerdehandvaardigheden, waar ik nu veel plezier aan beleef 

(Dit blog is oorspronkelijk gepubliceerd als “Steekje Los” op mijn priveweblog op 9 februari 2012)





Ik hou’ van handwerken; van breien, naaien, haken, macrameeën, punniken en knopen. En als deskundige op die gebieden was ik in november (2011) al ingeschakeld voor het fabriceren van beenwarmertjes voor de lieve Sophie (kleinkindje, nu 12, toen 1 1/2 jaar).

Het breiwerk had ik direct ter hand genomen en in een paar uurtjes waren de lapjes klaar, maar van het boeltje in elkaar zetten was het aldoor nog niet gekomen. Ik maakte mezelf en Sophie’s mama wijs dat dat kwam doordat ik geen tijd had. En omdat de temperaturen toch ook veel te hoog waren voor winterse wol, was er ook geen erg dringende noodzaak. Maar in feite had het natuurlijk alles te maken met mijn weerzin tegen het afwerken. Breien oké, uren, dagen voor mijn part, maar een sluitnaadje middenachter, daar zie ik dan als een berg tegenop. 

Maar nu was er erge kou gekomen en voor de komende week stond de Efteling op het programma, dus ik vond dat ik me er toch maar eens toe moest zetten. Het was een werkje van niks natuurlijk en toen het gedaan was, lag er nog een zee van tijd voor me. In die zee begon ik enthousiast aan nog een paar beenwarmers. Andere kleur, andere steek. Leuk, leuk! 

Een stralende brei-oma was ik. Een recht, een averecht, een recht, een averecht….

Genietend bedacht ik hoe jammer het is dat dochters A. en M. en een heleboel andere dochters van andere moeders dit niet meer leren en de pret van het iets eigenhandig in elkaar zetten moeten ontberen. Dochter A. verzuchtte onlangs dat ze niet eens een knoop aan kan zetten en dat ze naarstig op zoek is naar naailes zonder frutsels. Nuttige handwerken bedoelt ze eigenlijk. Want het is niet alleen dat ze geen draad door een naald kan halen, maar ze weet ook niet hoe je breipennen moet vasthouden of hoe je met een haaknaald en wat garen een koord kan fabriceren. En haar grote zus is haast nog erger.

Zes recht, drie meerderingen, werkje keren, drie averecht….

Maar ja, handvaardigheid stond nou eenmaal niet op het schoolrooster van onze kinderen en omdat ze ook helemaal niet handvaardig wilden zijn, dacht ik er vroeger niet verder over na. Af en toe vroeg ik wel eens of ik een werkje voor ze op zou zetten, of ze het gebruik van de naaimachine zou demonstreren, maar dat deden ze af met hoongelach en ik legde me er bij neer dat ze dan wel ándere kwaliteiten zouden ontwikkelen.

Heb ik gefaald in de opvoeding? Ik bedoel, we deden de dochters op muziekles, leerden ze skiën, gaven ze verantwoorde boeken en stimuleerden hobby’s en studies. Maar ik leerde ze niet naaien en breien. Niet haken, niet punniken, niet knopen. En nou zitten ze met de gebakken peren, in casu met de kapotte ritsen, de torntjes, de afgevallen knopen en de te lange broekspijpen.

Oké, ik beken schuld en ze mogen al die klusjes gerust aan mij toevertrouwen, maar toch… hun onkunde op dit gebied kan niet alleen mij verweten worden. Hun scholen verzaakten ook.Want wie bepaalde er dat nuttige handwerken niet meer nuttig maar truttig zijn? En waar hebben ze toen de handwerkjuffen gedumpt? Waardoor mijn meisjes zich stuntelend door de creatieve schooluurtjes heen moesten worstelen en ik de vreemdste broddels kreeg op mijn moederdagen – soms zo ontzet dat ze er bij moesten vertellen wat het voorstelde. Ik lachte er om en vergat ze te corrigeren.

Werkje keren, drie recht, werkje keren, drie averecht….

Herinneringen aan mijn eigen handwerklessen kwamen bovendrijven. Mijn maar half-ijverige zweethandjes die urenlang moesten klooien met katoen en dunne pennen. De frustraties van de gevallen steken, de oneffenheden en de geheimzinnige manier waarop alles wat uit mijn handen kwam er heel anders uit zag dan de bedoeling was.

De groezelige lap vol onregelmatige rijg-, stik-, feston- en matrassteken. Het babyjurkje met slordig smokwerk.

Onze tere kinderzieltjes werden niet ontzien; er viel niet te ontsnappen aan de streng toeziende ogen van een juf zonder clementie. 

Achteraf erken ik het gelijk van de pedagogische beginselen uit de 60-er jaren, want wat is er mis met prutsen, broddelen en zwoegen met materialen?Als je de technieken eenmaal beheerst, kun je er een stuk creativiteit in kwijt. (Oké, als je daar aanleg voor hebt dan natuurlijk, want mijn telefoon- en i-Padhoezen zijn wel beroemd, maar bepaald niet om hun kunstzinnige uitstraling.)

Maar in elk geval is het heel ontspannend. Onthecht van de laptop, ontstaat er in je hoofd plek voor diepzinnige meditaties, zoals, ja… nadenken over handwerkles op moderne scholen waar alles altijd maar leuk moet zijn: van kerstdiners met sushi tot theaterprojectjes, wandelingen in de uiterwaarden en dagenlange schoolreisjes. Maar waar een simpel haakwerkje niet meer op het programma staat.

Drie steken samen breien tot nopje, zes recht….

Ik hoop echt dat tegen de tijd dat de lieve Sophie naar school gaat, niet alleen dat gruwelijke intuïtief rekenen is afgeschaft, maar er ook weer handwerkjuffrouwen zijn aangeschaft.

Dat de aandacht een tikje verlegd wordt van sociaal-emotionele naar praktische vaardigheden. Dat luizenmoeders plaats maken voor handwerkmama’s en kringgesprekken naaikransjes worden. Ook voor jongens.

Nou we het er toch over hebben: ik ben ook een voorstander van kooklessen.. 

1 steek rechts, overhalen, 1 steek rechts, overhalen.   


Met een bloemetje:  

Met nopjes:


Oeteldonkse in de maak:

Populaire posts van deze blog

Gratis haakpatroon mandje

Roze, roze, roze Toen het oudste kleinkindje een jaar of drie was, was roze haar lievelingskleur. Dus kreeg ze roze badwater met roze badzout, waste ze zich met roze badgel en met een roze zeepje, had ze een roze bekertje, droogde ze zich af met een roze handdoek, deed ze een roze badjasje aan, vingerhaakte ze met roze garen, dekte ze de tafel in roze en aten we gesmolten kaas met “roze worst” (ham). Uit díe tijd stamt het roze mandje. Het doet – 11 jaar later – nog steeds dienst tijdens logeerpartijen; dan doe ik de tandenpoetsspulletjes, shampoo en douchegel van het jongste kleinkindje er in. Maar zij is nu al acht jaar en haar roze-periode ligt al lang achter haar. Daarom besloot ik dat het mandje maar eens plaats moet maken voor iets wat meer in haar smaak valt. Binnenkort begin ik aan een exemplaar in een neutralere kleur. Omdat het toch wel jammer zou zijn als het ding zonder meer in de vuilnisbak belandt, werkte ik het haakpatroon uit en als je wilt, kan je dat gratis downloaden...

Haakpatroon prachtig schoudertasje

  Een “oud” patroon in een nieuw (j)(t)asje Ergens in 2020 publiceerde ik een haakpatroon voor een “chic schoudertasje” .  De chique uitstraling ontleent dat tasje aan het gebruik van glanzend, zwart, macramékoord.  Het is een van mijn meest favoriete tasjes en ik draag het ook gerust bij niet zo chique gelegenheden. Het contrast met b.v. een spijkerbroek is juist heel leuk. Maar kort geleden bedacht ik dat ik datzelfde tasje ook wel eens met een heel ander materiaal zou kunnen haken. Ik had nog lichtblauw garen liggen en ging direct aan de slag.  Het nieuwe tasje kreeg een wat ander formaat en door gebruik van katoen werd het echt een heel ander schoudertasje.   Dit keer naaide ik ook een verstevigde voering, wat ook wel nodig was, want het katoen was een stuk slapper dan het macramékoord. Ik paste het haakpatroon nog wat aan met nieuwe stap-voor-stap-foto’s en ik beschreef de variaties in formaat. Het werden maar liefst 21 pagina’s!   Material...

Maak zelf een Bumba-pak!

Carnaval of zomaar verkleden? Kinderen zijn dol op de ondeugende clown Bumba en willen natuurlijk graag zo’n leuk Bumba-pak! Wil jij voor jouw kindje, kleinkindje, buurkindje, of … ook dit leuke Bumba-pak – mét hoed natuurlijk! – maken? Dat kan! Voor wie? Het Bumba-pak is geschikt voor kinderen van ongeveer  1  1/2 tot 4 / 5 jaar (tot ca. maat 104 en iets groter) . Het sluit gemakkelijk van achteren, met klittenband en het kan gedragen worden over de gewone kleren. Door wie? Iedereen die met een naaimachine kan omgaan, kan het Bumbapak maken, maar voor échte beginners is het te lastig. Je moet mouwen inzetten en een halsbies naaien, bijvoorbeeld. In de werkbeschrijving staat een foto van hoe je de patroondelen op de stof moet leggen. Op het patroon is duidelijk aangegeven welke delen aan elkaar moeten komen en waar ze op elkaar moeten aansluiten. Ook de plaats van klittenband is aangegeven. ’t Is nog een kwestie van spelden en eventueel rijgen als je nog niet zo handig bent e...